“מוזיאון הלוחם היהודי במלחמת העולם השנייה ע”ש חיים הרצוג” המתוכנן לקום בלטרון הוא מפעל ההנצחה המרכזי לזכרו של הנשיא חיים הרצוג. המוזיאון אמור לספר את סיפור הגבורה, ההתנדבות והתרומה של כמיליון וחצי יהודים מרחבי תבל אשר השתתפו בלחימה בנאצים ובמיגורם, מהם רבע מיליון אשר שילמו בחייהם.

חיים הרצוג הוא מהבולטים מבין הלוחמים היהודים אשר השתתפו במלחמת העולם השנייה. בשירותו כקצין בצבא הבריטי הוא לקח חלק בקרבות היסטוריים אשר הביאו לשחרור של אירופה מידי הנאצים, בהם הפלישה לנורמנדי ושחרור מחנה ברגן בלזן. כמו כן היה שותף בלכידתו וחקירתו של היינריך הימלר, מפקד האס. אס. על הקרבות לשחרור אירופה כתב בספרו:

“נמניתי עם העוצבה הראשונה של בעלות הברית שחדרה לגרמניה. הקצין היהודי הצעיר הזה מארץ ישראל היה מודע בבירור ללקח ולמשמעות ההיסטורית של המעשה. הייתי בין ראשוני היהודים בעולם כולו שנכנסו כבני חורין לגרמניה הנאצית המשוקצת, אימת עמנו ואימת המין האנושי כולו. לא אשכח לעולם את הרגע של חציית הגבול, בתוך הבוץ, הרפש והשלג”.   

במלחמת העצמאות השתתף חיים הרצוג בקרבות בלטרון, היכן שממוקם המוזיאון הנושא את שמו. 

המוזיאון הינו מיזם משותף לעמותת “יד חיים הרצוג”, עמותת הקמת מוזיאון הלוחם היהודי במלחמת העולם השנייה וממשלת ישראל. פרטים נוספים אודות המוזיאון מצורפים בעלון.